Instagram Guide, Instagram Reels, Instagram Story… har du oversikten?

Det er ikke alltid like lett å følge med på alt som rører seg i Instagram-verdenen. Vi gir deg en kort innføring i hva Guide, Reels og Story er og hvordan din bedrift kan ta det i bruk!

Hopp til:
Instagram Guide
Instagram Reels
Instagram Story

Instagram Guide

Å jada, Instagram har faktisk noe som likner på en miniblogg. Det er ikke så mange som bruker denne funksjonen, men vi tenker dette er verdt å utforske videre. Her bestemmer du selv hvordan innholdet presenteres i kategorier, noe som gjør det enkelt for dine følgere å finne innholdet de er ute etter.

En Guide kan du fort lage på 5 minutter, for innholdet ligger allerede på Instagram. Her viser vi deg hvordan:

Steg 1:

Når du er på profilen din trykker du på «+»-ikonet

Instagram Guide steg 1

Steg 2:

Klikk på Guide

Instagram Guide steg 2

Steg 3:

Velg hvilken guidetype du ønsker. Vi valgte «innlegg» da vi opprettet vår «kundecase»-guide

Instagram Guide steg 3

Steg 4:

Velg innleggene du vil ha med i guiden. PS: Innleggene må være lagret for å få de opp.

Instagram Guide steg 4

Steg 5:

Fullfør guide med forsidebilde, overskrift og tekster.

Instagram Guide steg 5

Steg 6:

Nå har du fått en egen guidefane på profilen.

Instagram Guide steg 6

Instagram Reels

Reels er korte og kreative filmsnutter som kan vare opp til 60 sekunder (tidligere 30 sek). Tenk gjerne utenfor boksen når du lager Reels for din merkevare, og prøv å fange oppmerksomheten innen de første sekundene. Hvis du ikke gjør dette, blir du bare scrollet forbi.

For inspirasjon anbefaler vi at du scroller gjennom Reels-taben på Instagram (se gjerne også på TikTok da Reels er en kopi av dette). Er det noen morsomme måter du kan vise frem produktene dine på? Tips og triks du kan dele? Eller hva med å vise menneskene og kulturen der du jobber?

Instagram Story

Instagram story er synlig i kun 24 timer etter at du publiserer og gir deg muligheten til å være mer leken med innholdet enn poster i newsfeed. Her kan du blant annet vise «behind the scenes»-materiale både med bilder, video og boomerang. Du kan legge på diverse klistremerker som musikk, spørsmål, lenker og giffer. En herlig måte å gjøre innholdet mer lekent og ikke minst engasjerende på.

Ønsker du å gjøre storyen synlig i mer enn 24 timer kan du legge det til et høydepunkt som eksisterer eller lage en ny. Så blir de liggende på profilen din slik:

Instagram Story

 

Nathalie Askjem – digital rådgiver og some-ekspert