Hvorfor landingssiden din ikke konverterer

Du har en nettside, du har kampanjer som ruller i både Google og i sosiale medier. SEO-en er finpusset og trafikken strømmer inn. Men av en eller annen grunn er det få som tar kontakt. Hvorfor konverterer ikke nettsidene dine?

Her er 4 mulig grunner til at nettsiden din ikke konverterer:

 

Du har ikke spissede landingssider

Du trenger definerte landingssider for å skape leads. Svært få søker seg fram til siden din, navigerer til kontaktsiden, blar seg fram til telefonnummeret ditt, for så å ringe deg. Og er nettsiden full av spennende innhold avledes besøkende ofte av andre ting, som ytterligere forlenger veien til telefonnummeret ditt.

En god landingsside leder besøkende gjennom relevant innhold til et kontaktskjema som har et spesifikt mål: Å oppnå kontakt.

Du lar besøkende gå videre før de konverterer

Gode og effektive landingssider har ingen, eller svært begrenset, navigasjon. Dette er et bevisst grep for å holde besøkende på siden så de holder fokus på innholdet og når frem til skjemaet du vil de skal fylle ut. Om landingssidene har resten av nettsidens fulle navigering vil mange potensielle kunder begynne å klikke seg rundt og ende opp med å ikke konvertere i det hele tatt. Hjelp besøkende å holde fokus på målet ditt!

Skjemaet ditt ber om feil informasjon

Hvis skjemaet ditt ber om for mye eller feil informasjon så går du glipp av mulige konverteringer. For mange detaljer, eller for personlige spørsmål, kan gjøre besøkende mindre villig til å gi fra seg informasjon.

Å fange den riktige informasjonen er viktig for å konvertere leads til kvalifiserte kontaktpersoner. Ha alltid i bakhodet hva som er strengt nødvendig og dropp alt som havner under "kunne vært fint å vite". Men om du bare ber om navn og e-post kan det bli vanskelig å segmentere dem effektivt og tilby godt innhold lenger ned i kjøpstrakten, så ikke vær alt for "hard" i elimineringen.

I for eksempel B2B-kommunikasjon kan spesielt firmanavn og rolle være svært nyttige felter. Det gjør det også lettere å måle effekten av kampanjer opp mot valgte målgrupper. Passer det å spørre om hvor de fikk vite om deg, så kan også dette i mange tilfeller være uvurderlig innsikt å ta med seg videre.

Det du tilbyr er ikke verdt det

Har du noensinne forsøkt å melde deg på noe "gratis" og så umiddelbart få full stopp fordi kredittkortinformasjon likevel kreves?

Om besøkende til landingssiden din ikke syntes at det du tilbyr er verdt det du ber om, så vil de svært sjeldent gi deg informasjonen du er ute etter. Pass på at innholdet er relevant og nyttig for de du ønsker å konvertere.

Det du tilbyr «i bytte» mot kontaktinformasjonen bør være unikt og verdifullt. Det bør være noe "bare du har" som besøkende ønsker å ta med seg. Folk er glad i å google, så om innholdet du tilbyr ligger helt åpent andre steder så er sjansen liten for at de konverterer.

Om du ønsker å komme i gang med konvertering gjennom landingssider, tiltrekke deg flere leads eller rett og slett optimalisere dine eksisterende sider – gi oss i Færd litt av tiden din. Vi hjelper deg gjerne!