Gode landingssider øker konvertering

Du har en nettside, du driver med aktiv annonsering i digitale kanaler og poster jevnlig på sosiale medier, men gode leads lar vente på seg. Da kan fokusert arbeid med gode landingssider være en del av løsningen.

Gode landingssider kan være en fantastisk måte å tiltrekke seg kvalifiserte leads på. Gjøres det riktig kan du konvertere besøkende som bare er inne for å titte litt til å bli fremtidige kunder som kan ledes videre gjennom hele salgstrakten.

Så hvordan øker egentlig en god landingsside konverteringene, og hvordan kan du sjekke om dine nåværende landingssider gjør jobben for deg? La oss starte med litt grunnleggende:

Hva er en landingsside?

En landingsside er ikke det samme som forsiden eller en vanlig underside på hjemmesiden din. En landingsside er dit besøkende ledes om de klikker på f.eks. et banner, en annonse, et Google-søk eller en post på sosiale medier m.m.

Kontaktsiden din er et eksempel på en av flere typer landingssider. Besøkende som navigerer dit har vanligvis som mål å ta kontakt. Hensikten med en landingsside er å gi nyttig og relevant informasjon, og har som mål at de som havner der utfører en ønsket handling, som for eksempel å frivillig legge igjen kontaktinformasjon.

En god landingsside genererer leads – eller potensielle kunder på godt norsk

Det er et hav av landingssider der ute, men langt fra alle er gode. En god landingsside gjør følgende:

  • Gir relevant informasjon: Den forteller hvem du er og hva du tilbyr på en måte som er relevant i forhold til hvordan besøkende havnet der. Hvis du har en annonse for et konkret produkt, ikke send trafikken til en side over alle produkter – men til det aktuelle produktet du annonserer for. Gi besøkende spesifikk informasjon om akkurat det de klikket på i utgangspunktet.
  • Tilbyr noe en potensiell kunde vil ha: Den beste måten å samle kontaktinformasjon på en landingsside er å tilby noe de besøkende ikke klarer å si nei til. Vi mennesker er i stor grad villige til å gi fra oss informasjon om vi får noe verdifullt i bytte. Et eksempel kan være å tilby en gratis rapport, sjekkliste eller liknende i bytte mot potensielle kunders samtykke til videre kommunikasjon.
  • Genererer potensielle leads: Gode landingssider er en ypperlig måte å komme i kontakt med potensielle leads. Om siden er relevant, gir den riktige informasjonen og ikke minst tilbyr verdi til den besøkende, så vil den som oftest føre til en økning i kontakter og potensielle salg.

Hvordan lage gode landingssider – 6 tips!

Nå som du vet hva en god landingsside kan gjøre, er det på tide å lage din egen. Vi i Færd sitter på masse erfaring som vi mer enn gjerne deler med deg. Her er 6 punkter du bør kunne krysse av:

  1. Ingen navigering
    Skjul menyer og forstyrrende navigering fra landingssiden. Dette bidrar til å redusere distraksjoner, som betyr at besøkende i mye mindre grad navigerer vekk så lenge innholdet ikke er fullstendig uinteressant. På denne måten mister du bare den trafikken som ikke var aktuell i utgangspunktet.
  2. Kort og konsist innhold
    Hold innholdet kort og konsist. Prøv å holde deg til kun noen få setninger som forteller besøkende hvem du er, hva du kan gjøre for dem og hvorfor de bør gjøre det du ønsker (konvertere). Ikke vær redd for å være litt stolt av hva du tilbyr og vis besøkende hvor heldige de er som fant deg.
  3. Tydelig tilbud
    Besøkende skal aldri måtte lure på hva du tilbyr og hva som vil skje når de klikker "Send inn". Gjør det klart og tydelig hva de (og du) vil få ut av å gjøre den ønskede handlingen.
  4. Informativ knapp
    Studier viser at folk faktisk bryr seg om hva det står på knappen. "Klikk her", "Send inn" og "kontakt meg" er ofte ikke et optimalt valg. Velg heller noe som fremhever det du tilbyr, som for eksempel "Motta et unik tilbud", "Begynn å bruke sjekklisten", "Jeg er klar for en prat". Dette minner den besøkende på hva de er på vei inn i og gir et personlig insentiv for å velge å gå videre.
  5. Begrens antall skjemafelter
    Ikke be om alt med en gang. Desto flere felter i skjemaet, desto færre vil velge å sende det inn. Spør kun om det du faktisk trenger, som navn og e-post, og kanskje firma og stilling – om det er viktig for veien videre. Husk at du alltid har muligheten til å spørre om mer senere, men ikke hvis drømmekunden ikke tar kontakt i utgangspunktet.
  6. Rent design
    Dagens digitale befolkning gir deg ekstremt kort oppmerksomhet, nesten uavhengig av hvor "fantastisk" tilbudet ditt er. Landingssiden din bør være iøynefallende, enkel å lese og ha bilder med god kvalitet. Har du produkter eller tjenester, ta deg tid til å benytt ekte bilder av disse for å fremme troverdigheten.

Verdifull investering

Gode landingsside er et viktig og verdifullt verktøy for å øke antall konverteringer så lenge det føres trafikk til dem. De er skreddersydd for å fange opp informasjon om potensielle kunder, samtidig som de inviterer til gjentagende besøk om de ikke er i "kjøpemodus" akkurat nå.

Siste sjekk

Om du har gjort alt dette, og fortsatt ikke får de konverteringene du håpet på, så har vi i Færd alltid lyst på en ny nøtt å knekke. Ikke vær redd for å be om et møte for å kartlegge hva vi mener er mulige løsninger for at du skal kunne nå ut til enda flere kvalifiserte kjøpere.

Interessert i flere tips?

Med jevne mellomrom sender vi ut nyhetsbrev med interessante caser, nyheter fra Færd og ikke minst smarte tips og triks.

Jeg vil ha nyhetsbrev