Huskeliste for filmproduksjoner

Film har med sin unike evne til å skape engasjement, bitt en stadig viktigere del av markedsføringsmiksen. Her er en enkel huskeliste, enten du planlegger en liten filmsnutt til sosiale medier eller en større produksjon.

 

  1. Innhold, kanal og formater
    Før du starter bør du ha klart for deg hva du ønsker å fortelle, på hvilken måte og i hvilke kanaler. Dersom filmen skal brukes på nettsiden eller YouTube bør den filmes i breddeformat. Skal filmen brukes på Snapchat eller i en Instagram/Facebook Story er det viktig at du filmer i stående format. Da kan du enklere tilpasse filmen til det kvadratiske formatet som brukes i poster på Facebook, Instagram og LinkedIn.
  2.  

  3. Bruk av mobilkamera
    Video bør tas opp og redigeres i 4K for best mulig skarphet og kvalitet. Har du en iPhone, velger du innstillinger her:
    • «innstillinger»
    • «kamera»
    • «ta opp video»
    • «4K ved 30 bps» eller «4K ved 60 bps»
  4.  

  5. Instrukser til den som blir filmet
    For mange er det uvant å snakke foran kamera. Noen «instrukser» før oppstart kan være fint for å ufarliggjøre situasjonen og få personen til å føle seg avslappet.
    • Se rett i kamera og snakk direkte til seer
    • Snakk rolig, legg inn pauser, unngå pauseord som «ja…», «så…», «hmm…»
    • Svar kortfattet på spørsmål og unngå bruk av vanskelige ord
    • Slapp av, vær deg selv og smil
  6.  

  7. Overblikk over filmsettet
    Om du har ekstern filmhjelp eller ikke, er det en fordel om én person har rollen som «sjefen» og er oppmerksom på følgende punkter:
    • Søk etter en mest optimal bakgrunn. Å bruke en slett vegg kan fort bli kjedelig, men det bør heller ikke være for mange forstyrrende elementer. Kanskje du kan finne en bakgrunn som illustrerer og samsvarer med det personen i filmen sier?
    • Dersom personen som skal filmes er nervøs, er et tips å bruke rekvisitter som for eksempel en kulepenn for å holde hendene «okkupert» og for å få personen til å virke avslappet.
    • Skal personen som filmes vise frem et produkt, er det fint å ta ulike takninger av objektet; close-up, filme fra flere vinkler også videre. Dette skaper mer dynamikk og gjør filmen mindre kjedelig.
    • Ta gjerne noen ekstra filmklipp av intervjuobjekt – før eller etter intervjuet. Kun film av personen som står stille og smiler/tenker også videre. Slike klipp kan brukes i redigeringen og gjøre filmen mer interessant og proff.
  8.  

    Ønsker du å bruke film i din markedsmiks? Vi har laget både små og store filmer for flere av våre kunder. Ta kontakt, så ser vi på saken sammen med deg 🙂

     

    Se noen av våre filmproduksjoner: