GIF-animasjoner: Morsom og engasjerende markedsføring av bedriften

Lag morsomme og profilerende gif-er for bedriften, produktet eller i forbindelse med nylanseringer – til bruk i kanaler som Snapchat, Teams og Messenger.

 

Gif-er er en annen form for reklame

Gif-animasjoner er de velkjente animasjonene av et bilde eller en illustrasjon med bevegelse som går i loop. Du har helt sikkert sett eller brukt det på Messenger, Snapchat eller Teams.

De fleste av oss kjenner til og bruker Gif-animasjoner i dag, men få bedrifter benytter det i egen markedsføring. Den store fordelen med å benytte gif-er i markedsføringen, er at det ikke oppfattes som "vanlig reklame" i folks hoder.

 

Mer engasjerende internkommunikasjon

For mange av oss eksploderte bruken av gif-animasjon rundt koronautbruddet i 2020. Å benytte gif-animasjoner i kommunikasjonen med omverdenen var så absolutt en del av hverdagen, både på jobb og privat, men plutselig virket det utrooolig kjedelig å bare skulle skrive «takk» eller «flott» i den interne kommunikasjonen med kolleger.

Nå kunne vi bare trykke på gif-ikonet blant de små ikonene under meldingen i Teams, og vipps velge fritt blant en herlig verden av gif-er for å uttrykke det vi følte der og da - som at vi var begeistret, overrasket eller takknemlige.

Vi opplevde fort at bruken av gif i Teams ga mer liv til internkommunikasjonen. Å bruke mail var «so last year» og om det ikke var god stemning fra før, kunne vi nå enkelt lage internkommunikasjon med glimt i øyet.

 

En del av markedsføringsmixen

Siden har vi fortsatt å bruke gif-er, ikke bare i internkommunikasjonen, men også i kommunikasjon med våre kunder. Vi opplever at det bidrar til å skape en uformell og avslappet tone, vel og merke i de kunderelasjonene der vi føler det naturlig å benytte. Vi har også erfart at gif-er fint kan inngå som en del av markedsføringsmixen og være et viktig bidrag til mer leken kommunikasjon.

Gif-er er spesielt hensiktsmessig å bruke i sosiale medier hvor du kan lage såkalte «branded gifs», altså egne gif-er der logo eller produktet gjøres godt synlig i animasjonen. Noen som har gjort dette bra, er for eksempel Stabæk Fotball og Atea. Mulighetene er egentlig ubegrensede. En god gif-animatør hjelper deg å lage egne illustrasjoner for alle mulige budskap, som for eksempel at det er nye varer i butikken eller at en ny nettside er lansert.

 

Gif-animasjoner er enkel kommunikasjon

Som en hovedregel kan det være greit å huske på at en gif ikke bør inneholde «tunge» budskap, det handler om enkel og lettbeint kommunikasjon for å gjøre kundene eller følgerne oppmerksomme på nettopp ditt budskap – på en leken, engasjerende og relevant måte.

 

Søk opp våre gif-er på Snapchat eller Instagram

I Færd har vi våre egne spesialdesignede Færd-gif-er. Gif-ene er lagt inn i og godkjent av Giphy-plattformen, hvis du bruker #fard eller #minfard på for eksempel Snapchat eller Instagram vil de dukke opp der. Gå på Snap eller Instagram, finn giffer og søk etter #fard eller #minfard (som vi har kalt disse giffene), så finner du dem.

New call-to-action