5 SEO trender for 2020 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg
Intet nytt år uten nye trender – her kommer våre 5 tips til hva som kan komme til å dominere 2020 når det gjelder SEO og synlighet hos Google:
1: Fremhevet innhold ved søk
Disse kommer over de vanlige søkeresultatene, og henter ut basisinformasjon fra siden din.
Dette gjøres ved å lage godt og relevant innhold, som svarer på et konkret spørsmål dine besøkende har. Sett deg inn i dine kunders sko – hva søker de etter? Hva finner de av svar på nettsiden din?
Se hvordan tek.no har gjort det her:
2 Stemmesøk via mobil
Etter inntoget av smarthøytalere i de norske hjem, og ikke minst etter at Google Assistent kom på norsk, har flere nå fått opp øynene (evt ørene) for stemmesøk.
Vi bruker i snitt telefonen 3,5 time om dagen, og den er aldri langt unna for å søke etter den informasjon vi trenger. Siden din må derfor være rask og mobilvennlig, ha god lesbarhet, og være krydret med gode overskrifter. Og et lite tips: svar på det siden handler om i løpet av de første 90 tegnene – dét er innholdet som er synlig på mobilen.
3: HTTPS-kryptering av nettsider
I tillegg til relevans har Google selv sagt at de vil prioritere sikre sider ved søk, altså sider som har HTTPS foran nettadressen. En HTTPS-kryptering på nettsiden din hjelper deg med å «forhindre at inntrengere tukler med kommunikasjonen mellom nettstedene og brukerne sine nettlesere». Det å sette opp en HTTPS er ikke store jobben, dette kan de som håndterer domenet for deg gjøre – eller vi i Færd.
Lurer du på om du har HTTPS på siden din? Trykk øverst i nettadressefeltet og se om det er en hengelås der eller ikke:
4: Oppdatering av gammelt innhold
Har du noen gamle, men relevante artikler som fortsatt er aktuelle? Kan du med små justeringer aktualisere det du tidligere har skrevet? Da kan du spare deg for mye tid og arbeid! Gå inn på nettsiden din, og se på hvilke artikler/innhold som har fått mye trafikk tidligere. Dette er artikler med innhold som besøkende tidligere har satt pris på, så sørg for å være aktuell ved å oppdatere artiklene.
Lurer du på hvordan du kan se tidligere besøkte sider? Bruk Google Analytics, gå litt tilbake i tid, og se hvor trafikken har vært:
5: SERP – search engine results page
Skal du dominere søk må du være til stede i flere kanaler, i tillegg til at innholdet må være relevant og godt. Det som typisk gjør at man kan dominere ved søk er å ha en oppføring på Wikipedia (husk: den må være objektiv), svare på kundeanmeldelser som kommer inn via Google og ha oppdatert informasjon om bedriften din på https://www.google.com/business/
Har du noen spørsmål rundt SEO og trender?
Ta kontakt med vår digitale rådgiver Caspar Rieber-Mohn, på 47 32 80 31 – han kan hjelpe deg!