Lokasjonsmarkedsføring via Mesternes Mester
Mesternes Mester 2020 Foto: Stipe Surac – Rubicon/NRK
Færd hadde en finger med i spillet!
Vi jobber med et bredt spekter av oppdragsgivere som gjenspeiles i mangfoldet av prosjektene vi utfører. Gjennom de siste årene har vi blant annet jobbet med Croatian National Tourist Board (CNTB) som er Kroatias nasjonale turistorganisasjon. Deres hovedoppgave er å synliggjøre og styrke omdømmet til kroatisk turisme. Vår oppgave har vært å profilere Kroatia som destinasjon overfor nordmenn.
Kroatia som lokasjon for Mesternes Mester
Vi tenkte at Kroatia, med sitt krystallklare vann og frodige landskap, ville være en perfekt lokasjon for det populære TV-programmet Mesternes Mester, som har over 1 million seere i snitt per episode.
Vi initierte en dialog med produksjonsselskapet Rubicon og etter flere møter, eposter og telefonsamtaler ble det til slutt landet en avtale. I september 2019 ble filmopptakene til sesong elleve av Mesternes Mester gjort i Zadar i Kroatia. Premieren var på NRK 1. januar 2020.
Film og TV skaper økt etterspørsel blant turister
Det er ikke uvanlig at turisme- og opplevelsesnæringen opplever økt etterspørsel fordi mange vil se stedene som omtales i filmer og TV-serier. TV-serier antas å være særlig virkningsfulle fordi de gir en langvarig eksponering som kan skape sterke emosjonelle bånd.
Vi synes det er hyggelig at vårt innspill tilbake i 2018 ble tatt videre og har resultert i en flott TV-produksjon som nordmenn fulgte med på i flere uker på NRK.