SEO-kurs for ideelle organisasjoner

Vi heier på dere! Torsdag 11. april inviterte vi til gratis kurs om digital synlighet for ikke-kommersielle virksomheter.

På kurset lærte deltakerne om tilstedeværelse i Google, hva de må gjøre for å bli funnet, om søkemotoroptimalisering og søkeordsanalyser, og hvordan man skaper godt innhold som engasjerer målgruppene, forteller digital rådgiver Kim Nygaard i Færd, som holdt kurset.
 

Her er noen av tipsene Kim ga deltakerne:

Content is king! 

Det viktigste kriteriet for å rangere høyt i Google er godt innhold. By på dere selv! Del gode råd og vis hvem dere er. Bruk egne bilder og filmer for å krydre innholdet. 
 

Kombiner kunstig intelligens med «human touch»

ChatGPT, Gemini og andre verktøy for kunstig intelligens er perfekt for research og som sparringspartner på innhold. Men ikke undervurder viktigheten av riktig tone of voice og menneskelig tilpasning. En kombinasjon av kunstig og ekte intelligens er ofte best. 
 

Ha brukeren i fokus – hva er målgruppen din faktisk interessert i? 

Spør folk utenfor organisasjonen din om hva de lurer på. Husk at det som er selvsagt for dere, kan være en god historie og nyttig læring for andre. Ikke overvurder hva folk vet om dere fra før. 
 

Gjør en søkeordsanalyse

Finn ut hva folk «googler» folk når de er på jakt etter det dere kan tilby. Det gir gode innholdsideér som baserer seg på hva mange er interessert i. Riktig bruk av søkeord og søkefraser er viktig for å tiltrekke seg mest mulig relevant trafikk. 
 

Google er viktig – men husk også YouTube og TikTok 

Fremdeles er Google verdens største søkemotor, men svært mange bruker YouTube og TikTok når de er på jakt etter informasjon, nyheter, produkter og tjenester. Glem derfor ikke disse kanalene når du tenker på søkemotoroptimalisering. 
 

Bruk sosiale medier, men ha viktig innhold på nettsiden også

Ditt nettsted er nettopp ditt – og du har full kontroll. Hva om TikTok blir forbudt eller folk blir lei av Facebook? Innhold på nettsider lever «evig» og det er enklere å bli fanget opp av Google og verktøy for kunstig intelligens – som gir dere bra synlighet og bygger merkevare over tid. 
 
 

Hvorfor holdt vi gratis kurs?

Veldedige-, frivillige- og ideelle organisasjoner bidrar til å gjøre samfunnet litt bedre for mange. Og i likhet med alle andre virksomheter, har disse organisasjonene også et behov for å gjøre seg synlige i digitale kanaler. Det handler om å rekruttere medlemmer, fortelle om sitt arbeid, eller søke støtte hos givere for å opprettholde et godt tilbud.
 
Gjennom idrett, helse, veldedighet eller kultur, gir disse organisasjonene viktige bidrag til samfunnet, og de bidrar til å gjøre livet litt bedre og mer meningsfullt for svært mange mennesker – det heier vi på, sier Paal Bjønness, byråleder i Færd.
 
Torsdag 11. april ønsket vi derfor velkommen til gratis kurs i digital synlighet for disse virksomhetene.
 
KIMpaal-1200X1200
Paal Bjønnes (bak) og Kim Nygaard ønsket velkommen til gratis kurs i SEO for ikke-kommersielle virksomheter.  
 
– Det er utrolig gøy å se at så mange meldte seg på, sier Bjønnes.
 
Trenger du hjelp med godt innhold og søkemotoroptimalisering? 
Ta kontakt med oss i Færd.