Historiefortelling i reklame

Skrevet av Kjell Gustumhaugen, tekstforfatter i Færd

Reklame må skille seg ut for å bli positivt lagt merke til. Nøkkelen ligger i historiefortellingen.

Historiefortelling i reklame er ikke noe nytt. David Ogilvy, av mange regnet som den kreative reklamens far, startet i 1948 byrået som senere skulle bli Ogilvy & Mather. Ogilvy og hans kompanjonger var banebrytende i sin tid ved at de bygget reklamen for et produkt eller en tjeneste rundt én spesifikk detalj.

Reklamens oppgave var selvfølgelig å selge produktet eller tjenesten, men reklamen måtte vekke følelser og fortelle en historie.

Dagens profesjonelle reklameidémakere følger de samme prinsippene. Reklame kan ikke bare være salgsfokusert og den kan ikke fortelle alt som er å si om et produkt eller en tjeneste. Ting må forenkles og gjøres lett å like. Som en av mine lærere på Westerdals sa: «Reklame uten noe ekstra er uinteressant, da er det bare reklame».

Reklame skal ikke bare nå ut, det skal også nå inn

For egen del oppleves reklame som ikke vekker en eller annen følelse i meg stort sett som ganske masete. Derfor har jeg i alle mine år som kreatør i reklamebransjen forsøkt å lage reklame som aktiverer den emosjonelle delen av hjernen, mer enn den rasjonelle.

Men hvordan tenker og jobber vi for å lage reklame som forteller en historie og vekker følelser? For min del handler det nettopp om å forstå at den idébaserte reklamens viktigste oppgave er å vekke positive følelser og på den måten nå inn hos mottaker, framfor å formidle et salgsbudskap kun ved hjelp av rasjonelle argumenter.

Kreatørens oppgave i historiefortellingen

Her er kreatørens tilnærming til oppgaven helt avgjørende. Når vi er tro mot tanken om at reklamen skal vekke positive følelser hos mottaker, vil den kreative prosessen fortone seg helt annerledes enn om man dunker salgsargumenter ned i hodet på folk.

Når rådgiveren har gjort sitt på det strategiske planet og rammet inn jobben med oppdragsgiver, er kreatørens oppgave å komme opp med idéer rundt hva målgruppen bryr seg om og hva som betyr noe for dem. Spørsmålet er hvilke følelser vi kan treffe, og hva som skal til for at reklamen skal oppleves både relevant og være til å like.

Slik lykkes du med historiefortelling i reklame

  • Tenk idé ut fra hvordan du kan treffe målgruppen på et emosjonelt plan
  • Ikke skryte av produktet/tjenesten, men fokusere idéen rundt det som betyr noe for målgruppen
  • Ikke kommunisere flere ting på én gang, men bygge kommunikasjonen rundt et hovedbudskap
  • Bruke få og enkle ord, og kommunisere på en lettfattelig måte
  • Komme raskt til poenget; det du vil at målgruppen skal tenke eller gjøre
  • Teste idéene dine på folk som ikke har vært med i den kreative prosessen

Vårt kundeløfte: Din historie bedre fortalt

Kreativ reklame og kunsten å fortelle en historie på noen få sekunder, er et stort og litt ullent felt. Det er mange veier å gå, men likevel noen få og enkle prinsipper som uansett bør følges.

Vi har lang erfaring med kreativ reklame og historiefortelling, og jobber alltid med vårt kundeløfte for øyet: Å få kundens historie bedre fortalt.