Søker du i Google, eller i ChatGPT?

Måten vi søker og finner informasjon på er i endring. Dette påvirker deg som jobber med markedsføring og synlighet. 

Vi er blitt enda mer utålmodige på nett. I stedet for å klikke oss inn på nettsider og leser artikler, vil vi ha løsningen med én gang i form av raske og presise svar.

Eksempler er Google som viser komplette svar i toppen av søkeresultatet og KI-verktøy som ChatGPT der ferdige, sammenstilte svar, vises uten at vi trenger å forlate plattformen.

Når svarene leveres uten klikk, må du tenke nytt om hvordan bedriften din skal bygge merkevare og tiltrekke seg oppmerksomhet. Det holder ikke lenger å være synlig, men å være den beste kilden til svaret.

Hva betyr endring i søkeadferd for markedsførere?

  • Klikk til nettsider reduseres, spesielt for informasjonsbaserte søk

  • Innhold må optimaliseres for direkte visning i søkemotorer og KI-svar

  • Bedrifter må tenke nytt om hvordan de bygger synlighet og autoritet – gjennom SEO 2.0. Også kalt AEO.

Fra SEO til AEO

AEO står for Answer Engine Optimization, og handler ikke om å få brukere til å klikke seg inn på nettsiden din for å finne svar – men om å levere de beste svarene direkte i søkemotorer og KI-verktøy.

Hvordan jobbe med AEO? Her er 5 tips!

1. Lag godt og nyttig innhold 

Både Google og ChatGPT vil gi brukerne de beste svarene. Derfor er godt innhold helt avgjørende for å bli rangert eller referert til.  

Svar kort og konkret. Google, KI-verktøy og mennesker elsker presise svar. Bruk enkle, tydelige setninger og svar på spørsmål. Gjør en søkeordsanalyse for å finne ut hva målgruppa di lurer på, og svar opp det.

2. Bygg troverdighet

Google og KI-verktøy favoriserer kilder med autoritet. Du må derfor bevise at du har erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet på innholdet du deler. 

Løft frem eksperter og lag mye innhold på temaer du ønsker synlighet på. Oppdater jevnlig og sørg for at innholdet er faglig solid.

3. Få omtale og lenker fra andre

Gjør noe bra – og få andre til å skrive om det! Google og AI-søk leter flere steder når de vurderer troverdighet. Positive oppslag i media blir enda viktigere. 

4. Legg igjen gode «fotavtrykk»

Tenk utover nettsiden din. AEO handler om mer enn egen hjemmeside, men også synlighet i sosiale medier og involvering i kanaler som Wikipedia og Reddit. God, gammeldags offpage-SEO i ny drakt.

5. Sørg for orden og struktur

Hjelp søkemotorer og AI-verktøy med å forstå hva innholdet ditt handler om. Strukturér innholdet gjennom strukturerte data med schema markup på nettsiden din. Det hjelper søkemotorer å forstå innholdet ditt bedre og kan øke sjansen for å bli vist i svarbokser.