Den best bevarte hemmeligheten innen markedsføring

- Markedsføring som funker trenger ikke koste deg en eneste annonsekrone. 

Påstanden kommer fra senior digital rådgiver i Færd, Kim Nygaard. Han har tidligere ledet avdelingen for innhold & synlighet i Metro Branding og jobbet som SEO-ekspert i Dentsu-byrået iProspect. Kim er en ettertraktet foredragsholder og holder blant annet regelmessige kurs for Kommunikasjonsforeningen.
 

Gratis synlighet i Google

- Er det ett sted du bør være synlig for å effektivisere markedsføringen din så er det i Google. Når potensielle kunder søker etter noe du kan tilby, sier det seg selv at du må være til stede der folk leter. Men det er det mange som ikke er, ifølge Kim.
 
For å få til god nok synlighet bør du jobbe med SEO, som står for search engine optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk.
 
 
– Vår erfaring er at selv store og sterke merkevarer ikke har optimalisert innholdet sitt godt nok på nett, som gjør at de går glipp av salg hver eneste dag. Og det forundrer meg, for det er virkelig ikke så fryktelig mye som skal til – og det koster jo ingen ting, utover tiden du selv bruker, sier han. 
 

Sammenlikner PR og SEO

– Bud én innen PR er: Gjør noe bra, og få noen andre til å fortelle det. Det bygger troverdighet, og gagner deg godt, forteller Kim.
 
Sånn fungerer SEO også. Tenk deg at du søker «reise til Hellas» og Apollo dukker opp på toppen i Google. Da vil de fleste anta at det er fordi Apollo er størst og best på reiser til Hellas. Men er det nødvendigvis sant? Vel, det gir i alle fall troverdighet og ganger dem godt. Sørg for at du rangerer på dine viktigste produkter eller tjenester. For å få salg og bygge omdømme.
 

Hva med kunstig intelligens?

– I samtaler med kunder opplever vi at enkelte tror SEO ikke er så viktig lenger, nå som stadig flere bruker KI, som ChatGPT. Men sannheten er en ganske annen. Bruk av søkemotorer og KI brukes nemlig ofte ulikt og utfyller hverandre, mener Kim. 
 
– Men det er viktig å bruke KI som en del av SEO-arbeidet. Innen digital markedsføring er det mye som henger sammen, men du må forstå grunnprinsippene.  
 

Hvordan komme til topps i Google, TikTok eller YouTube?

Det er et tema mange er nysgjerrige på. 
 
– Tidligere har vi arrangert frokostseminar om synlighet i Google, og fikk nesten 100 påmeldte, forteller byråleder i Færd Paal Bjønnes. Det er tydelig at dette er et tema mange er interessert i. Dessuten henger det tett sammen med innholdsmarkedsføring, som vi hjelper mange kunder med.