Lyst til å oppnå mer synlighet, større engasjement og flere følgere på Instagram? Her er syv tips til hvordan du kan optimalisere bedriftskontoen og lykkes med kanalen.
Bruk bioen til å vise hvem du er og hva følgerne kan forvente å finne på profilen din. Tekstfeltet er begrenset, skriv derfor så kort og konsist som mulig. Kanskje du kan erstatte et ord med en emoji? Husk at navn og emneknagger i bioen er søkbare, og ikke glem å legge inn lenke til din egen nettside.
I bioen har du i tillegg mulighet til å trekke frem tidligere Stories (bilder og video som er synlig i 24 timer) i såkalte «Highlights». Her kan det være nyttig å dele inn i ulike kategorier, som produktene/tjenestene du tilbyr, inspirasjon, råd og tips, eller «behind the scenes» fra kontoret.
Jo mer du poster, jo bedre – gjerne Reels som Instagram-algoritmen nå prioriterer høyt! Regelmessig innhold gjør deg synlig og minner følgerne dine på at du finnes. Pass likevel på å ikke ha for høye ambisjoner som du ikke klarer å følge opp. Kvalitet er bedre enn kvantitet! Tenk på at det du poster skal ha verdi for mottakeren. Det kan være råd og tips, inspirasjon, nyheter, tilbud eller bare underholdning. Hva ville du selv likt å se? Hold deg til ditt tema, og sørg for en rød tråd i det du legger ut.
Les også: Instagram Guide, Instagram Reels, Instagram Story… har du oversikten?
Finn ut hva målgruppen din søker, altså ord og temaer som speiler din virksomhet. Varier gjerne mellom store hashtags, altså hovedkategorier som har mange følgere, og de litt mindre som vil rangere deg høyere og gjøre deg mer synlig. Får du mye engasjement på et innlegg vil du også kunne rangere høyt på de store hashtaggene og bli oppdaget av enda flere.
Du kan ikke forvente at folk skal engasjere seg i det du deler på Instagram hvis du ikke engasjerer deg i andre. Lik og kommenter derfor innleggene til andre profiler eller hashtagger du følger. Du vil da på sikt skape gode relasjoner og sørge for at flere brukere oppdager og ønsker å følge deg.
Samarbeid kan være en skikkelig «booster» for Instagram-profilen din! Vurder gjerne micro- og nanoinfluensere som passer med din merkevare eller bransje. Dette er ofte veldig lojale og dedikerte influensere med litt færre følgere enn de aller største, men til gjengjeld har de høy troverdighet og har ofte veldig engasjerte følgere. Ved et samarbeid kan flere av disse følgerne også fort bli dine!
Bruk andre tilgjengelige kanaler til å promotere din Instagram-konto, slik som på nettsiden, i e-post, nyhetsbrev og så videre.
Lykke til! 😊