Verdien av et godt omdømme

Hva betyr det å ha et godt omdømme, og hvorfor lykkes noen bedre enn andre?
 
Et godt eller dårlig omdømme kan bety forskjellen på suksess og fiasko skriver byråleder og rådgiver i Færd, Paal Bjønness, i denne kronikken.
 
Noen virksomheter scorer topp år etter år, andre ikke. Og noen scorer veldig godt det ene året, for så å falle året etter. Er det tilfeldig, eller handler det om dyktighet og god planlegging?
 

I omdømmemålinger blir virksomheter målt på en rekke parametre der de viktigste er produkter og tjenester, etikk og ledelse, samfunnsansvar, miljø og bærekraft. Samlet vil disse faktorene påvirke bedriftens omdømme.

Scorer man høyt på disse oppnås gjerne fordeler i markedet, til sammenligning med bedrifter med lavt eller dårlig omdømme.  

Bedrifter med et godt omdømme vil ofte kunne ta bedre betalt for sine produkter og tjenester, de vil ha større forhandlingsmakt overfor leverandører, de vil lettere tiltrekke seg dyktige medarbeidere, og de vil lettere oppnå gjennomslag for sine ønsker og synspunkter hos myndigheter.

Bedrifter med et godt omdømme blir trodd på og lyttet til, og nyter stor tillit blant folk. Sagt med andre ord, et godt omdømme kan fort vise seg å være svært lønnsomt.

Når krisen rammer

Fra tid til annen vil bedrifter oppleve uønskede hendelser eller kriser. Et sentralt moment som vil påvirke hvordan bedriften kommer seg igjennom krisen på, er hvordan krisen håndteres. Vi ser også ofte at virksomheter med et godt omdømme kommer seg raskere etter en krise, enn et selskap med svakt omdømme. En forklaring er på dette er at vi lettere tilgir de vi liker, fremfor de vi ikke liker like godt. 


Omdømmekapital er et annet ord for å beskrive dette. Med høy omdømmekapital vil man lettere kunne håndtere en krise. Det kan sammenlignes med å ha en bufferkonto i banken. En uforutsett utgift er enklere å håndtere om man har penger i bakhånd.

Hvorfor lykkes noen bedre enn andre?


Noen virksomheter er bedre likt enn andre, og ofte er årsakene sammensatt, men én ting har disse virksomhetene gjerne til felles: de leverer det de sier de skal levere, og ikke sjelden leverer de det lille ekstra også.

Så enkelt kan det sies, men det er neppe tilfeldig og det ligger et solid arbeid bak. Virksomheter som Vipps, Finn, Vinmonopolet og Tine er eksempler på bedrifter som gjennomgående scorer høyt på omdømme blant nordmenn. Disse bedriften beviser daglig at de har produkter og tjenester som er bærekraftige, og de bidrar til en enklere og bedre hverdag for oss forbrukere.



Et god omdømme er verdifullt, og det er sannsynligvis fornuftig å investere tid og ressurser på tiltak som kan løfte omdømmet til bedriften du jobber i.



Hør mer om hvordan du kan bygge et godt omdømme i Færds podkast Ikke FÆRDig snakka.

podcast-cover_paal-bjonness_1620