Hvilke trender innen kommunikasjon og digitale kanaler kan vi vente oss i 2020? Og hvordan skal vi forholde oss til disse? Vi har plukket ut fire trender som vil påvirke hverdagen til deg som jobber med markedsføring.
Instagram kommer til å bli mer og mer likt sitt morselskap Facebook når det gjelder organisk rekkevidde. Denne vil bli lavere og lavere mens brukerne må betale stadig mer for å oppnå synlighet. Vårt tips er å sette av ressurser til denne i 2020.
Podcast har økt i omfang i løpet av de siste årene. Flere bedrifter og merkevarer har laget egne podcaster og noen med større suksess enn andre. Før man velger å etablere egen podcast er vårt tips å gjøre en grundig vurdering i forkant og ha gode svar på hvorfor dere skal ta i bruk denne kanalen. Start med å stille spørsmålene om målgruppen er tilstede i kanalen og om dere har ressurser nok til satsningen.
Mange influensere har tjent mye penger på sponset innhold over de senere årene. Spørsmålet er om det har lønnet seg for merkevarene? Influenser-marketing er å betrakte som en relativt ung bransje og det er naturlig at det hersker en del skepsis til denne. Bedrifter bør og må bli mer kritiske til valg av influensere, men at det har verdi for mange, er vi ikke i tvil om. Dersom du vurderer å ta i bruk en influenser bør du ha en god formening om verdien på distribusjonen hos influenseren, altså rekkevidden på budskapet som sendes, influenserens troverdighet i markedet, og om innholdet som produseres egner seg for gjenbruk i egne kanaler.
200 millioner er medlem av minst én gruppe på Facebook og hver dag dannes hele 25 millioner Messenger-grupper. 2020 vil være et år der grupper og fellesskap blir enda viktigere for oss, også når det kommer til markedsføring. Tidligere i år annonserte Facebook at de bygger om hele sin plattform (FB5), der de skal ha like mye fokus på grupper som venner og familie. Vårt tips er derfor å opprette grupper på Facebook der det faller seg naturlig.
Vil du vite mer om trendene som kommer?
Ta kontakt med vår digitale rådgiver, Nathalie