Sosiale medier - trender for 2024
Hvilke trender ser vi konturene av i sosiale medier i år? Vi har dykket inn i en stor internasjonal undersøkelse gjennomført av Hootsuite, som vi har mikset med vår lokale kunnskap.
Hootsuite har intervjuet nærmere 10 000 personer i 116 land, herunder både forbrukere og markedsførere. I tillegg er det gjennomført en analyse av over 15 000 rapporter om sosiale medier og en million some-poster på global basis. Resultatene fra hele undersøkelsen finner du her.
Her er hovedpunkter fra undersøkelsen, med våre tilleggskommentarer:
1. Kunstig intelligens (KI) vil eksplodere i 2024
Virksomheter omfavner KI og vil bruke det MYE fremover, også i forbindelse med sosiale medier. Forbrukerne er derimot mer skeptiske, og hele 62 prosent svarer at de i mindre grad vil engasjere seg i, og stole på innhold hvis de vet at det er generert av KI.
De yngre er langt mindre skeptiske enn de eldre. Og GenZ mener dessuten at de selv fint klarer å skille på hva som er KI-generert innhold og ikke, når de ser det.
Om dette faktisk er tilfelle, er ikke vi i Færd like sikre på. Skepsisen hos forbrukerne sammenfaller forresten godt med norske tall. En Ipsos undersøkelse viser at over halvparten av norske forbrukere blir nervøse av produkter og tjenester som bruker KI.
Samtidig vet vi at norske bedrifter er ivrige med å ta i bruk ny teknologi og å teste ut hvordan KI kan effektivisere og videreutvikle markeds- og kommunikasjonsarbeidet.
Den internasjonale undersøkelsen til Hootsuite viser at det spesielt er tekstarbeid (86 prosent), idémyldring (82 prosent) og bilderedigering (54 prosent) som blir de mest vanlige bruksområdene for KI. Dessuten planlegger 46 prosent av virksomhetene å ta i bruk KI-chatboter for å svare på kundehenvendelser.
Les også: KI-verktøyene vi i Færd elsker å bruke
2. Strengere prioritering av kanaler
Mylderet av kanaler gjør det krevende for markedsførere å henge med. Ifølge undersøkelsen logger den gjennomsnittlige forbruker seg inn på syv ulike sosiale medier i måneden. Å tilby godt innhold i mange kanaler oppleves krevende, og flere markedsførere enn tidligere vil gjøre en tøffere prioritering av hvilke kanaler de skal satse på i 2024. Godt innhold i færre kanaler, som beviselig fører til ROI (return on ivestment), er trenden.
3. Engasjement er det viktigste i sosiale medier
Så hva avgjør om du lykkes med markedsføringen din i sosiale medier? Vel, på spørsmålet «hvilket måleparameter pleier din virksomhet å bruke for å måle suksess / ROI i sosiale medier» svarer 69 prosent engasjement. På andreplass kommer antall visninger, mens antall følgere er det tredje viktigste suksesskriteriet, ifølge undersøkelsen.
Hva som er det viktigste å måle på for deg, mener vi vil være avhengig av hva du faktisk ønsker å oppnå med markedsføringen din.
4. LinkedIn vinner og TikTok tar av – men hva med Facebook?
Facebook er fremdeles den SoMe-plattformen de fleste bedrifter benytter i markedsføringen, etterfulgt av Instagram. Men på spørsmål om hvilken kanal som gir mest verdi, er det LinkedIn som troner på toppen.
TikTok har for alvor kommet på radaren til markedsførere det siste året, og den trenden ser ikke ut til å endre seg i år. 16 prosent flere bedrifter er på TikTok nå enn for bare ett år siden.
Dersom vi skal tørre å komme med en anbefaling for det kommende året, må det være å satse mer på nettopp Linkedin og TikTok. Her har mange norske virksomheter et enormt potensiale.
Trenger du hjelp med markedsføring i sosiale medier? Ta gjerne kontakt!
Bildet i toppen av denne artikkelen er delvis generert av kunstig intelligens