Historiefortelling begynner å bli et slitt begrep i kommunikasjonssammenheng, for hva betyr det egentlig? For oss er det ikke verre enn at ting plutselig blir mer interessant når vi knytter en liten historie til det som skal formidles. Her er noen enkle tips for hvordan du kan fortelle historier på Facebook.
Uansett om du jobber i en kommersiell bedrift eller i informasjonsavdelingen i kommunen, kan det være lurt å ikke tenke at du skal «selge» noe. Tenk heller at du skal hjelpe følgerne dine og at jobben derfor er å by på nyttig og relevant informasjon.
Husk at en sak fort blir mer interessant om den som leser kan kjenne seg igjen. Tenk derfor om du kan knytte et case til det du skal fortelle, en fornøyd kunde eller bruker.
Selger du joggesko og vil fortelle om en spennende nyhet, kan du intervjue en kunde som har prøvd skoene og publisere en liten post med sitater og tilhørende bilder. Jobber du i informasjonsavdelingen til kommunen og skal fortelle om en ny tjeneste, hent brukernes erfaringer og bruk dette i saken.
På Facebook trenger du ikke perfekte bilder og tunge tekster. Facebook er kanalen for det umiddelbare, ærlige og positive : Bruk mobilen til å lage en enkel film eller ta noen bilder fra hverdagen slik den er, bare husk at det skal være nyttig for den som følger og at kakelunsjer ikke er det mest interessante…
Gjør deg kjent med de ulike emojiene som finnes og finn fram til de som er relevante for din virksomhet. Husk at det finnes flere enn bare smilefjes og tommel opp!
PS! Sjekk Bil-Service sin Facebookside og hvordan vi har hjulpet de med historiefortelling ved å løfte fram ulike medarbeidere og kunder: http://bit.ly/2nmtNFQ