Hvordan få best mulig synlighet i Google?

Leter du etter noe, starter ofte jakten i Google. Enten du skal shoppe eller finne informasjon. Sørg for å være til stede når eksisterende og potensielle kunder er på jakt etter det du kan tilby – eller gjør research på din bedrift.

 

Det er flere ting som påvirker nettsiders synlighet i Google og andre søkemotorer. Men enkelt forklart må nettsiden være bygget på riktig måte, slik at søkemotorene er i stand til å finne siden din – og enkelt forstå hva innholdet ditt dreier seg om. I tillegg må selvsagt innholdet være nyttig og interessant for folk. Det er dette vi kaller Search Engine Optimization (SEO), eller søkemotoroptimalisering på norsk.

 

5 tips for å øke synligheten i verdens største søkemotor:

  1. Godt og unikt innhold

Søkemotorene legger stor vekt på om andre synes innholdet ditt er interessant. Innholdet ditt må derfor være bra, og folk må like det – for at søkemotorene skal ønske å rangere det høyt. Google vil jo ikke vise nettsider som ingen synes er spennende.

Hvis mange besøker nettsiden din, lenker til den og deler innholdet ditt i sosiale medier, er det med på å gi siden din autoritet i søkemotorenes øyne. Lenker fungerer dessuten som ”stier” for søkeroboter, og hjelper dem å oppdage innholdet ditt.

  1. Kall en spade for en spade

Å bruke riktige ord og uttrykk på nettsiden, altså å finne ut hva målgruppen din faktisk søker etter når de er på jakt etter det du kan tilby, er første steg på veien for å sikre deg trafikk fra søkemotorer som Google og Bing. Dette gjøres gjennom en søkeordsanalyse, og bør danne grunnlaget for din SEO-strategi.

  1. Struktur, lenker og tekst

Søkemotorer følger lenker, leser tekst og tolker innhold som bilder og video. Derfor er strukturen på siden din, hva du kaller menypunktene dine, og hvordan du presenterer innhold ditt, helt avgjørende for å kunne rangere godt.

Bildene bør være riktig navngitt, overskriftene harmonere med brødtekstene – og innholdet bør være i samsvar med metainformasjonen du oppgir til Google. Du bør altså sørge for korrekte beskrivelser alle viktige steder gjennom hele nettsiden – så det blir enklere for søkeroboter og mennesker og raskt forstå hva innholdet ditt handler om.

  1. Følg med på endringer og nyheter

Algoritmene til Google justeres konstant, og mer bruk av kunstig intelligens skaper endringer i hvordan søkemotorene fungerer. SEO er et fagfelt som krever oppmerksomhet, og det kan derfor være lurt å samarbeide med et byrå som kan gi deg innspill og løpende oppdateringer.    

  1. Suppler med betalt synlighet

Drømmen er selvsagt å rangere godt på alt du ønsker uten å betale for det. Realiteten er likevel ofte en annen. En god kombinasjon av organisk og betalt synlighet i Google er som regel den beste løsningen for å lykkes med søkemotormarkedsføring. Men strategien bør sees under ett, for å sikre best mulig effekt og ressursutnyttelse.

 

Ønsker du å lære mer om økt synlighet i Google? Færd holder kurs i samarbeid med Kampanje på Hotel Continental i Oslo 20. september.

Les mer og meld deg på kurset!