Nytt og nyttig fra Færd

Fullt hus på kurs om digital synlighet

Skrevet av Kim Nygaard | 20. september 2024 06:52:49 Z

Rundt 100 deltakere fylte lokalene da Færd nylig inviterte til kurs om digital synlighet. Med foreleser Kim Nygaard i spissen, fikk deltakerne en innføring i de siste trendene innen blant annet søkemotoroptimalisering.

Se 7 SEO-tips fra kurset lenger ned i artikkelen.

Kurset strakk seg over tre timer og var spekket med nyttig informasjon. Det ble servert frokost før oppstart.

Takk til alle som deltok på SEO-kurs hos oss.

En inspirerende opplevelse

Malin Erdal, Elywhere: – Som markedssjef i en liten bedrift med mange ulike arbeidsoppgaver er det lett å glemme viktigheten av SEO. Det var fint med en oversikt over verktøy og metoder, og ikke minst innsikt i måter Google «leser» sider på. Kurset ga meg motivasjon til å prioritere SEO fremover. 

Malin Erdal er markedssjef i Elywhere og ble motivert til å jobbe mer med SEO.

Kristin Bækkevold, UX-designer Jotun: 
– Jeg fikk masse ny innsikt og gode eksempler. Jeg likte spesielt godt at det ble vist konkrete eksempler fra kursdeltakernes egne nettsider. Det var også fint med oppdaterte tall, og selvfølgelig en levende og morsom kursholder. 

-  Jeg likte spesielt godt at det ble vist konkrete eksempler fra kursdeltakernes egne nettsider, sier UX-designer i Jotun, Kristin Bækkevold som også deltok på kurset i SEO.
 

Gøy med mange deltakere

Kursleder Kim, som til daglig er digital rådgiver i Færd, er godt fornøyd med oppmøtet. 

– I en verden der viktigheten av digital tilstedeværelse øker for hver dag som går, hadde vi en antagelse om at kurset ville fenge mange, men at det skulle dukke opp over 100 deltakere var over all forventning, innrømmer han.


Kim Nygaard er digital rådgiver i Færd og holder mye kurs og foredrag innen markedsføring. 

Hva lærte vi? Her er 7 tips fra kurset:

1. Alt handler om godt innhold

Det viktigste kriteriet for å rangere høyt i Google er godt innhold. By på deg selv! Del gode råd og vis hvem dere som bedrift er. Bruk egne bilder og filmer for å krydre innholdet.

2. Sett kundene i fokus

Forstå hva dine kunder og samarbeidspartnere er interessert i. Spør dem direkte og lag innhold som adresserer deres spørsmål.

3. Gjør en søkeordsanalyse

Finn ut hva folk «googler» når de er på jakt etter det du kan tilby. Det kan gi gode idéer på innhold som er basert på det målgruppen faktisk er interessert i. Når du vet hvilke søkefraser som brukes for å finne dine produkter eller tjenester, er det enklere for deg å optimalisere eget innhold slik at du når ut til et større publikum.

4. Jobb godt med nettsiden din

Bygg opp et solid innholdsfundament på egen nettside. Dette sikrer langsiktig synlighet og gjør deg mindre avhengig av endringer i sosiale medier. Husk forresten at hver URL har sin egen rangering i Google. Derfor er det viktig at artiklene og url-ene du lager på nettsiden din er gode slik at du kan jobbe videre med dem over tid.

5. Kunstig intelligens og menneskelig kreativitet

Verktøy som ChatGPT eller Gemeni kan være til stor hjelp for å generere idéer og strukturere innhold, men det er viktig å kombinere dette med menneskelig kreativitet og dømmekraft.

6. Google er viktig – men husk også YouTube og TikTok

Fremdeles er Google verdens største søkemotor, men mange bruker også YouTube og TikTok på jakt etter informasjon, produkter og tjenester eller nyheter. Glem derfor ikke disse kanalene når du tenker på søkemotoroptimalisering.

7. Googles nye verden

Kurset tok også for seg de nye endringene i Google. Med økt fokus på kunstig intelligens, og integreringen av Gemini på søkesiden, er det viktig å være forberedt på et mer dynamisk søkelandskap fremover.

Vil du lære mer?

Færd arrangerer jevnlig seminarer innen kommunikasjon og markedsføring. Snart vil vi invitere til et nytt og spennende frokostmøte i Tønsberg. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å bli invitert først.