«Always on» – du har sikkert hørt begrepet mange ganger før! Vi gir deg 4 tips som kan bidra til at din bedrift opprettholder en jevn tilstedeværelse i sosiale medier.
Se på årshjulet og planlegg innhold utfra dette. Her definerer du tidspunkt, mål, innhold og kanaler som er relevante ut fra hvor du treffer dine målgrupper.
Tips: Sett opp planen i Google dokumenter. Da kan flere jobbe i samme plan samtidig, og endringer skjer fortløpende
Etabler et redaksjonsteam på noen få mennesker, hvis gruppen er for stor blir det fort ineffektivt. Sett av noen timer med «redaksjonen» en gang i måneden og planlegg hva som skal komme av innhold. Vær tydelig på hvem som har ansvaret for å lage innholdet og publisere.
Tips: På Facebook er det mulig å planlegge poster – dette er en fin funksjon for å spare tid i hverdagen.
Når du lager innhold – tenk hva målgruppen din ønsker å høre om. Definer temaer som er aktuelle for målgruppen din, når dette er gjort er det enklere å lage relevant og nyttig innhold.
Tips: Tilpass innholdet til kanalen som skal brukes og samarbeid med algoritmen for å få mest mulig spredning. Facebook har nylig lansert sin Content Distribution Guidelines med mer detaljert informasjon om hvordan forskjellig type innhold behandles av algoritmen.
Ikke glem å holde et øye med resultatene som publiseres. Hvilke temaer engasjerer målgruppen mest? På hvilke tidspunkt får dere best respons? Oppnår dere ønsket handling på de ulike postene?
Tips: Legg til statistikk på hver post i innholdsplanen – da får du fort en oversikt over hva som fungerer og evt. ikke fungerer. Gjør mer av det som fungerer!
Ta kontakt med en av våre digitale rådgivere, Caspar eller Nathalie.
Caspar Rieber-Mohn
Digital rådgiver
caspar@fard.no
473 28 031
Nathalie Askjem
Digital rådgiver
nathalie@fard.no
970 80 771