Ønsker du å øke den digitale satsningen for din bedrift i 2021?
Her gir vi deg 5 gode tips!
1. Skaff deg nettbutikk!
Hadde du valgt å ringe en bedrift for å spørre om priser på et produkt eller en tjeneste, dersom du kunne finne dem i en nettbutikk hos andre? Sannsynligvis ikke. 2021 bør være året du oppretter en nettbutikk for alle de som sitter hjemme og søker etter det du kan tilby.
Fem gode grunner:
- Nettbutikksider rangerer høyere i Google ved relevante søk
- Butikken din er åpen 24/7
- «Kjøp nå» gir mer salg enn «Ring oss mellom kl. 9 og 15»
- «Klikk og hent»-funksjon skaper mindre fysisk kø
- Du kan dra nytte av konseptet sosialt bevis (se neste tips)
2. Ta kontroll over sosialt bevis
I 2020 har folks nettvaner tatt kvantesprang. Kommunikasjon og handel gjøres på nett i et stadig økende omfang. Fortsatt stoler folk flest mer på ekte omtale fremfor påkostet markedsføring.
Seks kjappe fra globale funn:
- 40 prosent har kjøpt produkter eller tjenester etter anbefaling fra influencere
- 80 prosent stoler på anbefalinger fra venner og familie
- 90 prosent sier at positive anmeldelser påvirket valget om å fullføre et kjøp
- 70 prosent leser anmeldelser før de velger å kjøpe
- 85 prosent stoler like mye på anbefalinger på nett som anbefalinger fra venner og bekjente
- 50 prosent foretrekker å kommunisere gjennom chat-løsninger
3. Bruk Google My Business
Har du en fysisk butikk kan du ligge det lille steget foran konkurrentene dine ved å ta kontroll over Google My Business. Her kan du legge inn adressen din, åpningstider og bilder av butikken – helt gratis! Informasjonen vises ved Google-søk og på Google Maps!
Fem fordeler med Google My Business:
- Du kan legge til søkeord relatert til bedriften din
- Du kan legge til åpningstider
- Du kan legge til bilder. Det øker spørsmål om veibeskrivelse med 42 %, og gir inntil 35 % mer trafikk til nettsiden!
- Du kan få stjerner og tilbakemeldinger fra kunder som du kan svare på. Dette er gull for å øke rangeringen din i søkemotoren
- Du kan lenke My Business sammen med Google Ads, slik at du kan legge til «location extensions» i annonsene.
4. Ta i bruk Google Tag Manager
Gjør arbeidet rundt pixler, sporing og analyse enklere ved å bruke Google Tag Manager, en gratis «katalog» fra Google der du installerer og administrerer alle pixler du trenger på nettsiden din.
Hva kan du gjøre med Tag Manager?
- Du kan legge inn én pixel på nettsiden din, slik at du lynraskt kan håndtere all sporing
- Du kan spore hvor mange som trykker på en video du har på nettsiden, eller ser 15 % av den
- Håndterer noen Google ads for deg, og andre Facebook-annonser? Da kan du samle alle pixlene i Tag Manager, slik at du sparer nettsiden for koder som gjør den tregere å laste
- Du kan teste om koden du har fått er riktig satt opp, før du setter den live
- Du får mengder av maler du kan bruke, for å optimalisere sporingen av trafikk på nettsiden
- Alle endringer lagres i versjoner, så om du setter noe live som ikke skulle ut kan du raskt tilbakestille til en tidligere versjon
5. Del kvalitetsvideoer over 3 minutter på Facebook
I 2019 publiserte Facebook en sak om at de vil prioritere kvalitetsvideoer over 3 minutter i sin algoritme. De baserer seg da på følgende tre faktorer:
- Lojalitet og intensjon: videoer som blir søkt etter og sett på igjen
- Videolengde og varighet: videoer som blir sett på mer enn 1 minutt og som er lengre enn 3 minutter
- Originalitet: innhold som er primært filmet og produsert av utgiveren selv
Har du vurdert å poste en lengre film på over 3 minutter på Facebook? Da er det bare å sette gang! Men husk å dele godt innhold som gir verdi til målgruppen.
Se hvordan Volmax løste dette med stor suksess her.
Ønsker du å øke din digitale tilstedeværelse i 2021?
Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!