Nytt og nyttig fra Færd

5 digitale tips å ta med deg i 2021 - FÆRD Kommunikasjon Tønsberg

Skrevet av Rikke Kjendseth | 16. desember 2020 23:00:00 Z

Ønsker du å øke den digitale satsningen for din bedrift i 2021?
Her gir vi deg 5 gode tips!

1. Skaff deg nettbutikk!

Hadde du valgt å ringe en bedrift for å spørre om priser på et produkt eller en tjeneste, dersom du kunne finne dem i en nettbutikk hos andre? Sannsynligvis ikke. 2021 bør være året du oppretter en nettbutikk for alle de som sitter hjemme og søker etter det du kan tilby.

Fem gode grunner:

  • Nettbutikksider rangerer høyere i Google ved relevante søk
  • Butikken din er åpen 24/7
  • «Kjøp nå» gir mer salg enn «Ring oss mellom kl. 9 og 15»
  • «Klikk og hent»-funksjon skaper mindre fysisk kø
  • Du kan dra nytte av konseptet sosialt bevis (se neste tips)

2. Ta kontroll over sosialt bevis

I 2020 har folks nettvaner tatt kvantesprang. Kommunikasjon og handel gjøres på nett i et stadig økende omfang. Fortsatt stoler folk flest mer på ekte omtale fremfor påkostet markedsføring.

Seks kjappe fra globale funn:

  • 40 prosent har kjøpt produkter eller tjenester etter anbefaling fra influencere
  • 80 prosent stoler på anbefalinger fra venner og familie
  • 90 prosent sier at positive anmeldelser påvirket valget om å fullføre et kjøp
  • 70 prosent leser anmeldelser før de velger å kjøpe
  • 85 prosent stoler like mye på anbefalinger på nett som anbefalinger fra venner og bekjente
  • 50 prosent foretrekker å kommunisere gjennom chat-løsninger

3. Bruk Google My Business

Har du en fysisk butikk kan du ligge det lille steget foran konkurrentene dine ved å ta kontroll over Google My Business. Her kan du legge inn adressen din, åpningstider og bilder av butikken – helt gratis!  Informasjonen vises ved Google-søk og på Google Maps!

Fem fordeler med Google My Business:

  • Du kan legge til søkeord relatert til bedriften din
  • Du kan legge til åpningstider
  • Du kan legge til bilder. Det øker spørsmål om veibeskrivelse med 42 %, og gir inntil 35 % mer trafikk til nettsiden!
  • Du kan få stjerner og tilbakemeldinger fra kunder som du kan svare på. Dette er gull for å øke rangeringen din i søkemotoren
  • Du kan lenke My Business sammen med Google Ads, slik at du kan legge til «location extensions» i annonsene.

4. Ta i bruk Google Tag Manager

Gjør arbeidet rundt pixler, sporing og analyse enklere ved å bruke Google Tag Manager, en gratis «katalog» fra Google der du installerer og administrerer alle pixler du trenger på nettsiden din.

Hva kan du gjøre med Tag Manager?

  • Du kan legge inn én pixel på nettsiden din, slik at du lynraskt kan håndtere all sporing
  • Du kan spore hvor mange som trykker på en video du har på nettsiden, eller ser 15 % av den
  • Håndterer noen Google ads for deg, og andre Facebook-annonser? Da kan du samle alle pixlene i Tag Manager, slik at du sparer nettsiden for koder som gjør den tregere å laste
  • Du kan teste om koden du har fått er riktig satt opp, før du setter den live
  • Du får mengder av maler du kan bruke, for å optimalisere sporingen av trafikk på nettsiden
  • Alle endringer lagres i versjoner, så om du setter noe live som ikke skulle ut kan du raskt tilbakestille til en tidligere versjon

5. Del kvalitetsvideoer over 3 minutter på Facebook

I 2019 publiserte Facebook en sak om at de vil prioritere kvalitetsvideoer over 3 minutter i sin algoritme. De baserer seg da på følgende tre faktorer:

  • Lojalitet og intensjon: videoer som blir søkt etter og sett på igjen
  • Videolengde og varighet: videoer som blir sett på mer enn 1 minutt og som er lengre enn 3 minutter
  • Originalitet: innhold som er primært filmet og produsert av utgiveren selv

Har du vurdert å poste en lengre film på over 3 minutter på Facebook? Da er det bare å sette  gang! Men husk å dele godt innhold som gir verdi til målgruppen.

Se hvordan Volmax løste dette med stor suksess her.

Ønsker du å øke din digitale tilstedeværelse i 2021?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!